NFC چیست؟ هر آنچه که باید درباره تکنولوژی NFC بدانید

یکی از امکاناتی که چند سالی می‌شود به تمامی تلفن‌های هوشمند اضافه شده، تکنولوژی NFC است. بیشتر اوقات وقتی نام NFC را می‌شنوید احتمالاً همراه با اصطلاح کیف پول دیجیتال خواهد بود. اما آیا تنها کاربرد این تکنولوژی فقط برای کیف دیجیتال است؟ آیا برای استفاده از این امکان، نیاز است که سیم کارت از قابلیت NFC پشتیبانی کند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات لازم در این مورد را بدهیم.
تکنولوژی NFC به زبان ساده
NFC در واقع مخفف عبارت Near Field Communication است که به صورت «ارتباط حوزه نزدیک» معنا می‌شود. یعنی یک ارتباط کوتاه‌بُرد که از طریق آن می‌تواند دستگاه‌هایی مانند گوشی، تبلت یا لپ تاپ را به سایر دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی، متصل کرد. در چنین تکنولوژی‌ای، یک دستگاه فرستنده و دیگری گیرنده به حساب می‌آید و هر دو می‌توانند ارسال و دریافت داده را انجام دهند. با اینکه این تکنولوژی می‌توانند در اشکال مختلف پیاده‌سازی شود اما گوشی‌های هوشمند رایج‌ترین دستگاه ان اف سی فعال به حساب می‌آید.
البته شما احتمالاً همه روزه بدون اینکه بدانید از چنین تکنولوژی بهره می‌برید؛ دستگاه‌های کارت‌خوان سرویس‌های حمل و نقل عمومی یا دستگاه‌های شارژ کارت مترو و اتوبوس، همگی از تکنولوژی ان اف سی استفاده می‌کنند. اما مثال رایج آن در کشورهای دیگر، پرداخت از طریق اپل پی یا سامسونگ پی است. به این صورت که شما تلفن همراه خود را به کارت خوان یا دستگاه پرداخت نزدیک می‌کنید و به همین راحتی پرداخت انجام می‌شود.
از آنجایی که شعاع آنتن دهی NFC نسبت به سایر شبکه‌های جایگزین بسیار کوچک است، امنیت بالایی هم دارد. به همین خاطر گزینه مناسبی برای کنار گذاشتن کارت‌های اعتباری به شمار می‌رود. گرچه قرار نیست این تکنولوژی صرفاً برای پرداخت هزینه یک قهوه در کافی شاپ استفاده شود. انتقال فایل بین دو دستگاه مجهز به NFC می‌تواند بسیار سریع اتفاق بیافتد. از همین رو برای ارسال تصاویر، اطلاعات تماس، اسناد و حتی اپلیکیشن‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کاربردهای متداول NFC چیست؟
با قرار دادن دو دستگاه مجهز به ان اف سی در کنار هم، از طریق امواج رادیویی، امکان به اشتراک گذاری اطلاعات بین دو دستگاه برقرار می‌شود. از آنجایی که این تکنولوژی تنها در فاصله حداکثری 10 سانتیمتر کار می‌کند، کاربردهای آن خاص و البته با امنیت بالا خواهد بود.
کیف پول دیجیتال
یکی از مفاهیم جدید دنیای تکنولوژی، کیف پول دیجیتال است. سرویسی که حالا اپراتورهای تلفن همراهی مانند تالیا نیز قصد ارائه آن را به مشتریان خود دارند. برای استفاده از کیف پول دیجیتال شما باید یک اپلیکیشن پرداخت مانند جیرینگ را روی موبایل یا تبلت خود نصب کنید. سپس برای پرداخت در مکان‌هایی که پایانه این تکنولوژی را دارند، با نزدیک کردن گوشی به دستگاه کارت خوان، پرداخت انجام خواهد شد. 
البته در بعضی از این نرم افزارها بعد از برقراری ارتباط NFC، پیامی روی تلفن همراه شما نمایش داده می‌شود مبنی بر اینکه برای تایید این عملیات و انجام شدن پرداخت، بایستی رمز را وارد کنید یا اثر انگشت خود را اسکن نمایید.
برچسب‌های NFC
روش دیگری که می‌توان از تکنولوژی ان اف سی استفاده کرد این است که به سراغ برچسب‌هایی برویم که میکروچیپ‌هایی برای ذخیره اطلاعات روی خود دارند. تکنولوژی NFC در این برچسب‌ها به دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی این امکان را می‌دهد که اطلاعات ذخیره شده روی آنها را دریافت کند.
امضای همراه
یکی دیگر از کاربردهای این تکنولوژی امکان احراز هویت از طریق شبکه تلفن همراه است. شرکت تالیا مفتخر است که در راستای افزایش سرعت خدمات دهی به مردم عزیز، سرویس احراز هویت دیجیتال را راه اندازی کرده است. از طریق این سرویس دیگر نیازی نیست برای خرید سیم کارت یا فعال سازی آن به دفاتر پیشخوان مشترکین مراجعه کنید؛ بلکه کافیست از طریق سرویس امضای همراه، اینکار را انجام دهید.
سیم کارت‌های NFC با حافظه امنی که برای ذخیره سازی اطلاعات و برنامه‌های احراز هویت دارند، بستر مناسبی برای پیاده سازی راهکار امضای همراه هستند. شما از طریق این سرویس می‌توانید حتی خدمات دریافتی خود از بانک را نیز تغییر دهید. با استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌توان در هزینه و زمان صرفه جویی بسیاری کرد؛ چرا که دیگر لازم نیست برای هر تایید و یا تغییری به صورت حضوری به سازمان مورد نظر مراجعه کنید.
نقش اپراتورهای تلفن همراه در توسعه NFC در کشور
سیم کارت‌هایی که با تکنولوژی مبتنی بر NFC عرضه می‌شوند، می‌توانند در کنار حفظ تمام قابلیت‌های یک سیم کارت اعم از پیامک، صوت و داده، دستگاه موبایل شما را تبدیل به یک کیف پول آنلاین کنند! امید می‌رود که این سیستم طی سال‌های آینده به طور کلی جایگزین کارت‌های پلاستیکی بانکی یا کارت‌های مترو و اتوبوس شود. این در حالی است که شرکت تالیا، در جشن هجده سالگی خود، نوید عرضه این سیم کارت‌ها را به شهروندان عزیز داده است.
با ورود اپراتورهای تلفن همراه به خدمات خاصی مانند NFC، دولت الکترونیک هر چه بیشتر به اهداف خود مانند داشتن یک شهر هوشمند نزدیک می‌شود. بعد از اجرای موفق این طرح، دیگر هیچ نیازی به استفاده از کارت‌های پلاستیکی و فیزیکی نیست. شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند با پیاده سازی این سیستم، بخش زیادی از هزینه‌ها را کاهش داده و کار شهروندان را ساده‌تر کنند.
چالش‌های این تکنولوژی چیست؟
با توجه به اینکه برای استفاده از این تکنولوژی نیاز است که موبایل یا دستگاه هوشمند مجهز به NFC در فاصله حداکثری ده سانتیمتر با پایانه گیرنده باشد، از یک طرف بحث امنیت این روش تامین است. اما از نگاهی دیگر مردم به چنین سیستم‌هایی اعتماد ندارند. به عبارتی جلب اعتماد مردم به این پدیده جدید، یکی از جدی‌ترین چالش‌های همه گیر شدن NFC در ایران است. 
به علاوه بسیاری از سیم کارت‌هایی که در حال حاضر توسط کاربران اپراتورها استفاده می‌شوند، این قابلیت را پشتیبانی نمی‌کنند. پس اولین قدم چالش تعویض دوباره سیم کارت‌های تلفن همراه برای مردم است که ممکن است تا حد زیادی با چالش رو به رو شود. مورد دیگری که مردم در مواجهه با این تکنولوژی برایشان سوال ایجاد می‌شود این است که آیا در صورت گم شدن یا دزدیده شدن تلفن همراه، کیف پول دیجیتال آنها نیز به سرقت می‌رود؟ 
به نظر می‌رسد قبل از هر کاری، اپراتورهای تلفن همراه باید فرهنگ استفاده از این تکنولوژی را در مردم ایجاد کنند. در همین راستا مجموعه تالیا، افق روشنی برای استفاده و عمومی کردن تکنولوژی NFC در مجموعه خود ترسیم کرده است و در هجدهمین سالگرد فعالیت خود قصد دارد زیرساخت‌های مربوط به این موضوع را توسعه داده و در زمینه افزایش آگاهی و فرهنگ سازی فعالیت‌های بیشتری داشته باشد.
پیش بینی می‌شود طی چند سال آینده، این سرویس به صورت عمومی در دسترس کاربران باشد و مشترکین اپراتورهای تلفن همراه، به صورت رایج از آنها استفاده کنند. به کار بردن فناوری NFC برای پرداخت هزینه پارکومترهای سطح شهر، پرداخت رستوران یا خرید از فروشگاه و همینطور حمل و نقل عمومی، نزدیک‌ترین ایده‌هایی هستند که به احتمال زیادی به زودی رایج خواهند شد. 
تالیا، با نگاهی رو به جلو، قصد دارد تا شعار همیشگی خود یعنی «بگو، بخند، دیجیتالی زندگی کن» را به بهترین شکل، عملی کند. پس منتظر خبرهای خوب در زمینه راه اندازی کیف پول دیجیتال و ارائه سیم کارت‌های NFC از سوی این اپراتور باشید.

 

دانستنی