راه حل‌هایی برای مشکل آنتن دهی گوشی

یکی از مسائلی که ممکن است در استفاده از گوشی تلفن همراه با آن روبرو شویم، مشکل آنتن دهی گوشی است. آنتن گوشی به دلایل مختلفی می‌تواند دچار اختلال شود و از آنجایی که کاربرد اصلی تلفن همراه، یعنی برقراری ارتباط را با مشکل مواجه می‌کند، پیدا کردن راه حل عدم آنتن دهی اهمیت زیادی دارد. اگر تلفن همراه شما هم در دریافت آنتن دچار اختلال شده است، این مطلب از وبلاگ تالیا را از دست ندهید، چرا که قصد داریم راه حل‌هایی برای مشکل آنتن دهی گوشی معرفی کنیم.
اختلال در آنتن دهی گوشی، یک مشکل قدیمی
صنعت تولید تلفن‌های همراه با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و ما هر روز شاهد تکنولوژی‌های نوینی در این زمینه هستیم. سرعت پیشرفت آنچنان زیاد است که فقط طی ۲۰ سال از گوشی‌های قدیمی بسیار ساده به گوشی‌های هوشمند امروزی رسیده‌ایم، موبایل‌هایی که تشخیص اثر انگشت و برخورداری از اتصال پرسرعت اینترنت، تنها گوشه‌ای از امکانات آن‌ها هستند. با این وجود، یکی از قدیمی‌ترین مشکلات تلفن‌های همراه یعنی مشکل آنتن دهی همچنان پابرجاست. 
البته نباید فراموش کرد که به‌کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته هم در ساخت گوشی و هم در تجهیزات شبکه، اختلال آنتن‌دهی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، اما باز هم مشکل آنتن دهی گوشی به دلایل مختلف ممکن است بروز کند. در ادامه بررسی می‌کنیم که چرا آنتن گوشی قطع می‌شود و راه حل‌هایی برای مشکل آنتن دهی گوشی ذکر می‌کنیم.
چرا گوشی آنتن نمی‌دهد؟
همانطور که گفتیم، دلایل مختلفی می‌تواند به اختلال و حتی قطع آنتن گوشی منجر شود. مشکل در رجیستری، وارد شدن ضربه به موبایل، مشکلات نرم افزاری و اختلال در سرویس‌دهی اپراتورها، از دلایل مختلف پریدن انتن گوشی هستند که ممکن است با آن‌ها روبرو شویم. برای عیب یابی آنتن گوشی خود تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
از رجیستر بودن گوشی خود اطمینان حاصل کنید
حتما اطلاع دارید که از چند سال پیش، فعالسازی یا رجیستر کردن گوشی برای استفاده از شبکه تلفن همراه، ضروری شده است. بر اساس طرح رجیستری، تمام دستگاه‌هایی که از سیم کارت استفاده می‌کنند ملزم به ثبت مشخصات و فعال‌سازی هستند و دستگاه‌های رجیستر نشده پس از مدتی قادر به دریافت خدمات نخواهند بود. پس اگر مشکل دریافت آنتن گوشی دارید، بهتر است در قدم اول از رجیستر بودن گوشی خود اطمینان حاصل کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به بخش سوالات متداول سامانه همتا مراجعه کرده و در صورت نیاز، پرسش خود را مطرح کنید. 
موقعیت خود را تغییر دهید
یکی از دلایلی که ممکن است آنتن دهی گوشی را با مشکل مواجه کند، عدم پوشش شبکه در مناطق مختلف است. گرچه اکنون اکثر قریب به اتفاق مناطق کشور تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار دارند، اما باز هم ممکن است مکانی که در آن حضور دارید به شبکه موبایل دسترسی نداشته باشد. برخی جاده‌های بین شهری و مناطق دور از شهر با چنین مشکلی روبرو هستند. علاوه بر این، بعضی از نقاط ساختمان نیز ممکن است در نقطه کور شبکه موبایل باشند، پس در مرحله اول سعی کنید جای خود را تغییر داده و یا به فضای باز بروید.
سیم کارت را جابجا کنید
در بعضی مواقع، جابجا شدن سیم کارت می‌تواند دلیل قطع آنتن گوشی باشد. این مشکل معمولاً به خاطر وارد آمدن ضربه به موبایل به وجود می‌آید و بیرون آوردن و دوباره قرار دادن سیم کارت حل می‌شود. قرار دادن سیم کارت سایز کوچک در گوشی‌های قدیمی که شیار سیم کارت آن‌ها بزرگ است، می‌تواند به راحتی باعث جابجایی سیم کارت شود. همچنین اگر به خاطر تفاوت اندازه سیم کارت و اسلات سیم کارت گوشی، از خشاب یا تبدیل سیم کارت استفاده می‌کنید، ممکن است آن را به خوبی جا نزده باشید.
ساعت و تاریخ گوشی را چک کنید
تنظیم نبودن ساعت و تاریخ گوشی نیز می‌تواند باعث اختلال در آنتن دهی گوشی شود؛ پس مطمئن شوید که تاریخ و ساعت را درست تنظیم کرده‌اید. اگرچه احتمال بروز این مشکل پایین است، اما بهتر است پیش از انجام اقدامات دیگر، صحیح بودن تنظیمات ساعت و گوشی خود را بررسی کنید.
 
گوشی را ری استارت کنید
در بسیاری از مواقع، مشکل آنتن دهی گوشی تنها با ری استارت کردن آن حل می‌شود. با ریستارت کردن گوشی، در واقع سیستم عامل گوشی از نو بارگزاری می‌شود و اگر مشکلی که با آن روبرو هستید به دلیل یک خطای نرم‌افزاری ساده باشد، احتمالاً با این روش حل خواهد شد.
از پایدار بودن شبکه اطمینان حاصل کنید
گاهی ممکن است سرویس‌دهی شبکه تلفن همراه با مشکل مواجه شود. این مساله می‌تواند به صورت سراسری اتفاق بیفتد که البته احتمال آن پایین است. قطع آنتن به خاطر به روزرسانی شبکه و یا تعمیرات دکل‌ها به صورت منطقه‌ای بروز کند. برای اطمینان از چنین شرایطی، آنتن گوشی‌های دیگر که از همان اپراتور استفاده می‌کنند را چک کنید. در صورتی که مشکل آنتن دهی گوشی از طرف اپراتور باشد، باید تا حل شدن اختلال مقطعی خدمات اپراتور، شکیبا باشید.
اگر مشکل آنتن دهی گوشی حل نشد چه کنیم؟
در صورتی که انجام دادن هیچکدام از موارد ذکر شده در قسمت‌های قبل نتوانست مشکل آنتن دهی گوشی شما را رفع کند، ممکن است است با مساله جدی‌تری روبرو شده باشید. با توجه به مواردی که در ادامه مطلب اشاره می‌کنیم، می‌توانید از مشکل احتمالی گوشی خود مطلع شده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.
پرش آنتن در صورت ضربه خوردن
پرش آنتن یا عدم آنتن دهی ممکن است در اثر وارد شدن آسیب فیزیکی به گوشی اتفاق بیفتد. فشار یا ضربه می‌تواند سخت افزار گوشی شما را با مشکل جدی مواجه کند که اختلال در آنتن دهی از نتایج آن محسوب می‌شود. اگر گوشی شما پس از افتادن یا ضربه خوردن دچار مشکل آنتن شده است، باید آن را برای بررسی بیشتر نزد تعمیرکار ببرید. در صورت تایید چنین مشکلی، شاید گوشی شما نیاز به تعمیرات سخت‌افزاری داشته باشد.
 
آنتن دهی کاذب
در برخی گوشی‌ها مشکل آنتن دهی به صورت پنهان اتفاق می‌افتد؛ یعنی با وجود این که گوشی شما ظاهراً به شبکه متصل است، اما نمی‌توانید تماس برقرار کنید و یا پیام ارسال کنید. در صورت بروز چنین مشکلی، بهتر است با یک تعمیرکار تلفن همراه مشورت کنید، چرا که بر اساس برند گوشی شما ممکن است نیاز به حل مشکل به صورت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری وجود داشته باشد. 
برای مثال گوشی‌های برند سامسونگ معمولاً به دلیل مشکل سخت‌افزاری دچار آنتن دهی گاذب می‌شوند، اما این نقص در گوشی‌های نوکیا عموماً به دلایل نرم‌افزاری اتفاق می‌افتد. در هر صورت مراجعه به یک تعمیرکار مجرب بهترین راه برای اطمینان از منشا اصلی مشکل آنتن دهی گوشی شما خواهد بود.
آنتن دهی کوتاه مدت
اگر گوشی شما در ابتدای روشن شدن آنتن دارد و دسترسی آن به شبکه پس از چند دقیقه قطع می‌شود، با احتمال بالایی می‌توان گفت که عملکرد آی سی pf ‌دچار مشکل شده است. این مشکل ممکن است راه حل سخت‌افزاری داشته باشد و یا با یک سری اقدامات نرم‌افزاری قابل حل باشد. تشخیص راه حل مشکل آی سی pf نیازمند تخصص در زمینه تعمیرات و عیب یابی موبایل است، برای همین بهتر است به یک تعمیرکار مجرب تلفن همراه مراجعه کنید. اگرچه آی سی pf ‌بیشتر در گوشی‌های قدیمی وجود دارد، با این حال برخی گوشی‌های پیشرفته‌تر نیز از این آی‌سی در مدارات خود استفاده می‌کنند.
جمع بندی
مشکل آنتن دهی در گوشی‌های تلفن همراه، اگرچه به دلیل پیشرفت فناوری‌های استفاده شده در تولید موبایل و تجهیزات ارائه دهنده خدمات شبکه بسیار کمتر از گذشته است، اما همچنان وجود دارد. دلایل مختلفی ممکن است به پرش آنتن و عدم آنتن دهی گوشی منجر شود که باید گوشی خود را برای هرکدام بررسی کنید. در این مقاله احتمالات مختلف را بررسی و راه حل‌هایی برای مشکل آنتن دهی گوشی معرفی کردیم. مطالعه این مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برای رفع مشکل آنتن گوشی شما باشد.

 

دانستنی