Quantcast

تالیا - انواع خدمات ارزش افزوده (VAS) در حوزه مخابرات چیست؟

انواع خدمات ارزش افزوده (VAS) در حوزه مخابرات چیست؟

بسیاری از مشترکین تلفن همراه پس از آنکه قبض موبایلشان را دریافت می کنند با مبلغی به عنوان خدمات ارزش افزوده روبرو می شوند، اما در واقعیت نمی دانند این هزینه را بابت چه خدماتی پرداخت می کنند. 


خدمات ارزش افزوده (Value added Services) که به اختصار به آن VAS گفته می شود، از جدیدترین پارامترهای نوین صنعت مخابرات به شمار می رود.  خدمات ارزش افزوده شامل سرویس های فرعی بوده که تعرفه آنها از سرویس های استاندارد مانند مکالمه و پیامک بیشتر می باشد. اتحادیه بین المللی مخابرات خدمات ارزش افزوده را خدماتی تعریف می کند که همراه یا علاوه بر خدمات پایه مخابراتی همچون تماس صوتی، پیامک، خدمات پیام چند رسانه ای و دسترسی داده به مشترکان عرضه می شود. در صنعت مخابرات، خدمات ارزش افزوده، کاربران را از طریق خلق ارزش و ارائه خدمات جذاب به استفاده بیشتر تشویق می کند. خدمات ارزش افزوده برای مصرف کنندگان تلفن های همراه سود بسیاری دارد، برای اپراتورهای تلفن همراه نیز درآمدزایی دارد و از قدرت و پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب و کار در تمامی زمینه ها برخوردار می باشد. در ارائه خدمات ارزش افزوده موبایلی از سه ابزار ارسال پیامک، تماس و دیتا (Data) استفاده می شود. این خدمات می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به عنوان تامین کننده محتوا ( Content Provider) شناخته می شوند، انجام شود. به طور ساده می توان گفت منظور از خدمات ارزش افزوده سرویسی است که در بستر تلفن همراه ارائه می شود و برای دریافت این سرویس کاربران هزینه پرداخت می کنند.

ارائه خدمات ارزش افزوده در سه سطح مختلف صورت می پذیرد.
• سطح اول : تولید کنندگان محتوا (CP (Content Provider
شامل شرکت هایی هستند که به صورت قانونی، حق تولید محتوا را دارند. منظور از محتوا مواردی همچون موسیقی، فیلم ، متون مختلف و ... است.
• سطح دوم : توسعه دهندگان محتوا (Content Developer)
به شرکت هایی اطلاق می شود که بنا بر درخواست اشخاص، اقدام به تولید محتوا می کنند و آن را به اجرا در می آورند. برای مثال شرکت ارائه دهنده سرویس پیامک کوتاه یا متنی (SMS) ، سرویس های اپلیکیشن (APPs)
• سطح سوم : گرد آورندگان محتوا ( Content Aggregator)
این شرکت ها ، محتواهای تولید شده را جمع آوری کرده و در اختیار اپراتور قرار می دهند تا به صورت عمومی اجرا گردند.

از مهمترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه به موارد زیر می توان اشاره نمود.
1. مسابقات و سرگرمی : این خدمات می توانند در بستر پیامک یا اپلیکیشن باشند.
2. استریمینگ (Streaming): سرویسی است که محتوا از طریق اینترنت در دسترس خواهد بود. مانند پخش آنلاین فیلم و سریال
3. تبلیغات موبایلی : قطعا تا به حال برای شما پیش آمده که در هنگام بازی با موبایل خود، تبلیغات یک برنامه یا بازی دیگر برایتان باز شود، تبلیغات موبایل از دیگر انواع خدمات ارزش افزوده است.
4. پرداخت موبایلی : استفاده از کدهای دستوری USSD
5. تلویزیون آنلاین و OTT : پخش آنلاین برنامه های تلویزیون یا سریال و فیلم های مختلف با استفاده از بستر اینترنت
6. پخش یا دانلود موسیقی : مانند سرویس های پخش و دانلود موسیقی
7. اپلیکیشن های کاربردی : مانند اپلیکیشن های بانک که برای جابجایی پول و انجام تراکنش های مالی است.
8. دریافت اخبار (News)، داده (Data) و اطلاعات (Information) مختلف از طریق پیامک
9. خدمات تماس های از دست رفته(Missed Call) و صندوق پستی
10. خدمات بر پایه موقعیت مکانی : مانند اپلیکیشن فروشگاه لوازم حیوانات که براساس موقعیات مکانی، پت شاپ های اطراف را نمایش می‌دهد و امکان سفارش آنلاین نیز وجود دارد.
11. دریافت ایمیل از طریق پیامک
12. بازی آنلاین: انواع بازی هایی که با استفاده از اینترنت یا بستر پیامک قابل اجرا هستند.
دسته بندی خدمات ارزش افزوده موبایلی
• خدمات ارزش افزوده رفتار مشتری ( مانند سرویس های رای گیری و نظر سنجی )
• خدمات ارزش افزوده شبکه ای ( مانند تلویزیون آنلاین )
• خدمات ارزش افزوده سازمانی ( مانند اپلیکیشن های کاربردی بانکی )

از آن جا که رقابت شدیدی در صنعت مخابرات در جریان است و اپراتورها برای ایجاد فرصت رقابتی سعی در ارائه خدمات مکالمه با هزینه پایین تر را دارند، بنابراین شرکت های مخابراتی نیاز به یک راه نوآور برای ایجاد جذابیت از دید مشترکین جدید و بالقوه را دارند. به نظر می رسد خدمات ارزش افزوده می تواند این راه نوآور باشد.
این خدمات در واقع سرویس های مفید و جذابی برای مشترکین اپراتورها فراهم می کند. ارائه خدمات ارزش افزوده بر روی گوشی های تلفن همراه مشترکین اپراتورها در جهان رایج می باشد و مشترکین زیادی از این خدمات بهره می برند. هزینه این خدمات با یکدیگر متفاوت می باشد و مشترکین در قبال استفاده از این خدمات هزینه آن را می پردازند.

  • تعداد بازدید:279 سه شنبه 28 خرداد 1398 - 01:20

تماس با تالیا

تهران, میدان آرژانتین، خیابان بخارست (احمد قصیر), خیابان شانزدهم, ساختمان شماره 18 کد پستی : 1514814111

تلفن : 999 (از خطوط تالیا )

09329990000 (از سایر خطوط)

مکاتبات

روابط عمومی: info@taliya.ir

امورمشترکین: cc@taliya.ir

فروش: sales@taliya.ir

 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
logo-samandehi